Kasza jaglana dobra na wszystko

Popularność kaszy jaglanej wciąż rośnie. O ile jeszcze kilka lat temu była dość zapomnianym darem natury, to dziś stanowi nieodzowny element zdrowych diet, na przykład zasadowej, oczyszczającej, dla sportowców, a także dla dzieci.

Pierwsza wśród kasz

Kasza jaglana bogata jest w witaminy z grupy B, miedź, krzem i żelazo, potas, fosfor i wapń. Dzięki krzemionce wzmacnia stawy, a także włosy, skórę i paznokcie. Ponieważ zawiera też witaminę E, tym bardziej warto włączyć ją do diety, jeśli mamy problem ze słabymi włosami i kiepskim stanem skóry. Ma działanie antywirusowe, gdyż usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, a co za tym idzie ogranicza wydzielanie śluzu w stanach zapalnych (na przykład górnych dróg oddechowych). Wspomaga działanie przewodu pokarmowego, nerek i wątroby. Jest bardzo lekkostrawna, a przy tym stanowi dobre źródło energetyczne, więc poleca się ją sportowcom. Aktywni fizycznie jedzą kaszę jaglaną także ze względu na sporą ilość wspomnianego już wcześniej krzemu, który pozytywnie wpływa na przemianę materii. Z tego powodu nie powinny z niej rezygnować osoby odchudzające się, choć kasza ta ma dość sporo kalorii i średni indeks glikemiczny. Zawarta w jaglance lecytyna pomaga dodatkowo walczyć ze skumulowanym tłuszczem i wspomaga pracę mózgu. Kasza dostarcza nam również tryptofanu, który wspiera organizm w pokonywaniu stresu i bezsenności.

Co ważne, kasza jaglana ma działanie zasadotwórcze, czym wyróżnia się spośród pozostałych kasz, nie licząc gryczanej. Dzięki temu występuje często jako jedna z podstaw diet zasadowych, mających przywrócić organizmowi równowagę kwasowo-zasadową. Zakwaszony organizm to przyczyna wielu problemów, na przykład notorycznego osłabienia, pogorszenia wyglądu cery, nerwowości, spowolnionej przemiany materii, bólów mięśni i kości. Stan długotrwałego zakwaszenia może prowadzić do poważnych chorób, na przykład osteoporozy, nadciśnienia czy cukrzycy.

Moda na kaszę jaglaną umocniła się, gdy zaczęliśmy coraz krytyczniej przyglądać się glutenowi. Jagły to łuskane ziarna prosa. Jako produkt bezglutenowy, kasza ta jest mile widziana w diecie chorych na celiakię.

 

Zrób z niej to, na co tylko masz ochotę

Jedną z największych zalet kaszy jaglanej, patrząc już od strony kulinarnej, jest jej uniwersalność. Można ją jeść praktycznie ze wszystkim i o każdej porze dnia. Na śniadanie z owocami, musli, bakaliami lub jako składnik zupy mlecznej. Na obiad i na kolację kasza będzie świetnie smakować z warzywami i mięsem. Może być podstawą kotletów wegetariańskich, a w zupie pomidorowej zastąpi makaron. Z jaglanki przygotujemy też zdrowe naleśniki, a nawet lekką panierkę do mięsa. Jest znakomita jako podstawa farszów oraz zapiekanek. Często dodaje się do niej kurkumę, curry, kolendrę i inne wyraziste przyprawy. Naturalnie charakteryzuje się goryczkowym posmakiem, który zlikwidujemy wrzucając kaszę na chwilę do wrzątku, jeszcze przed ugotowaniem.


Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Sposób na sałatę Aby na dłużej zachować świeżość sałaty, dokładnie ją wysusz i chroń przed wilgocią, kładąc na wierzchu ręcznik papierowy, zawijając całość w folię i przechowując w lodówce.

Polecane

Zielona herbata i jej właściwości

Zielona herbata i jej właściwości

Zielona herbata to napój, który nie tylko wyśmienicie...

Zdrowa dieta na wiosnę

Zdrowa dieta na wiosnę

Zmęczony zimową stagnacją organizm potrzebuje odbudowania...

Jak pasteryzować i wekować przetwory?

Jak pasteryzować i wekować przetwory?

Wiosenne i letnie smaki warzyw i owoców mogą towarzyszyć...

Kubek a filiżanka

Kubek a filiżanka

Jedne z najpopularniejszych naczyń używanych przez nas na...