Kasza jaglana dobra na wszystko

Popularność kaszy jaglanej wciąż rośnie. O ile jeszcze kilka lat temu była dość zapomnianym darem natury, to dziś stanowi nieodzowny element zdrowych diet, na przykład zasadowej, oczyszczającej, dla sportowców, a także dla dzieci.

Pierwsza wśród kasz

Kasza jaglana bogata jest w witaminy z grupy B, miedź, krzem i żelazo, potas, fosfor i wapń. Dzięki krzemionce wzmacnia stawy, a także włosy, skórę i paznokcie. Ponieważ zawiera też witaminę E, tym bardziej warto włączyć ją do diety, jeśli mamy problem ze słabymi włosami i kiepskim stanem skóry. Ma działanie antywirusowe, gdyż usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, a co za tym idzie ogranicza wydzielanie śluzu w stanach zapalnych (na przykład górnych dróg oddechowych). Wspomaga działanie przewodu pokarmowego, nerek i wątroby. Jest bardzo lekkostrawna, a przy tym stanowi dobre źródło energetyczne, więc poleca się ją sportowcom. Aktywni fizycznie jedzą kaszę jaglaną także ze względu na sporą ilość wspomnianego już wcześniej krzemu, który pozytywnie wpływa na przemianę materii. Z tego powodu nie powinny z niej rezygnować osoby odchudzające się, choć kasza ta ma dość sporo kalorii i średni indeks glikemiczny. Zawarta w jaglance lecytyna pomaga dodatkowo walczyć ze skumulowanym tłuszczem i wspomaga pracę mózgu. Kasza dostarcza nam również tryptofanu, który wspiera organizm w pokonywaniu stresu i bezsenności.

Co ważne, kasza jaglana ma działanie zasadotwórcze, czym wyróżnia się spośród pozostałych kasz, nie licząc gryczanej. Dzięki temu występuje często jako jedna z podstaw diet zasadowych, mających przywrócić organizmowi równowagę kwasowo-zasadową. Zakwaszony organizm to przyczyna wielu problemów, na przykład notorycznego osłabienia, pogorszenia wyglądu cery, nerwowości, spowolnionej przemiany materii, bólów mięśni i kości. Stan długotrwałego zakwaszenia może prowadzić do poważnych chorób, na przykład osteoporozy, nadciśnienia czy cukrzycy.

Moda na kaszę jaglaną umocniła się, gdy zaczęliśmy coraz krytyczniej przyglądać się glutenowi. Jagły to łuskane ziarna prosa. Jako produkt bezglutenowy, kasza ta jest mile widziana w diecie chorych na celiakię.

 

Zrób z niej to, na co tylko masz ochotę

Jedną z największych zalet kaszy jaglanej, patrząc już od strony kulinarnej, jest jej uniwersalność. Można ją jeść praktycznie ze wszystkim i o każdej porze dnia. Na śniadanie z owocami, musli, bakaliami lub jako składnik zupy mlecznej. Na obiad i na kolację kasza będzie świetnie smakować z warzywami i mięsem. Może być podstawą kotletów wegetariańskich, a w zupie pomidorowej zastąpi makaron. Z jaglanki przygotujemy też zdrowe naleśniki, a nawet lekką panierkę do mięsa. Jest znakomita jako podstawa farszów oraz zapiekanek. Często dodaje się do niej kurkumę, curry, kolendrę i inne wyraziste przyprawy. Naturalnie charakteryzuje się goryczkowym posmakiem, który zlikwidujemy wrzucając kaszę na chwilę do wrzątku, jeszcze przed ugotowaniem.


Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Chcesz poprawić koncentrację i efektywność pracy? Jedz banany! Naukowcy udowodnili, że mają one korzystny wpływ na pracę mózgu, dostarczają energii i wspomagają wysiłek intelektualny.

Polecane

Czym zagęszczać zupę?

Czym zagęszczać zupę?

Zupy to w naszym kraju bardzo ważne dania, które stanowią...

Jak uratować przesolone danie?

Jak uratować przesolone danie?

Gotowanie może być wielką przyjemnością, lecz podczas...

Czy warto stosować terapię ziołową w walce z cukrzycą?

Czy warto stosować terapię ziołową w walce z cukrzycą?

Cukrzyca zbiera swoje żniwo w każdym przedziale wiekowym....

Dania rybne – za co tak je kochamy? Jak je urozmaicić, by oprzeć się nudzie?

Dania rybne – za co tak je kochamy? Jak je urozmaicić, by...

Na co dzień na naszych stołach królują raczej dania...