Odchudzanie czy oczyszczanie – czego potrzebuje Twój organizm?

Dużymi krokami zbliża się lato, a my chcemy w szybkim tempie poprawić swój wygląd. Zależy nam na piękniejszej cerze, zrzuceniu zbędnych kilogramów, pozbyciu się toksyn. Może nam w tym pomóc zarówno dieta odchudzająca, jak i oczyszczająca. Która z tych dwóch kuracji będzie najlepsza?

Uwaga na diety cud

 

W Internecie i prasie poradnikowej co chwilę można natknąć się na nowe, wspaniałe diety o cudotwórczym działaniu. Notorycznie wspomina się też o znanych już tego typu dietach, które wciąż mają grono wiernych zwolenników. Z zasady jednak, jeśli coś ma przynieść błyskawiczne efekty i dotyczy odchudzania, nie warto tracić na to czasu. Zwłaszcza że przy okazji można poważnie nadszarpnąć swoje zdrowie.

 

Błyskawiczne diety cud, których autorzy obiecują pozbycie się kilku kilogramów w tydzień, są najprostszą drogą do efektu jo-jo. Najpierw waga rzeczywiście drastycznie spada, później jednak w krótkim czasie wraca do stanu poprzedniego, a nawet zaczyna go przewyższać. Nieracjonalne diety prowadzą do niedoborów podstawowych składników odżywczych, witamin i minerałów. Są przyczyną problemów żołądkowych, deregulują przemianę materii, a zamiast poprawiać wygląd, niszczą go. W rezultacie wypadają nam włosy, skóra jest wysuszona, paznokcie łamią się. Spadek wagi bywa też zazwyczaj złudny – tak naprawdę „odchudzamy się” o nadmierną ilości wody, a to, czego najbardziej chcemy się pozbyć, czyli tłuszcz, nadal kumuluje się w naszym organizmie.

 

Polecane powszechnie diety oczyszczające, choć wydają się bezpieczniejsze, również niosą podobne ryzyko. Kuracja oczyszczająca trwająca tydzień czy nawet kilka dni powinna być skonsultowana z lekarzem i uzasadniona.


 

Kilogramy w dół, forma w górę

 

Mimo wszystko, znakomitej większości z nas – ludzi żyjących w nieustannym biegu – przydałoby się oczyszczenie organizmu z zalegających toksyn, a niejednemu również zgubienie ciążących, czasem od lat, kilogramów. Jedno i drugie ma sens i jest dobre, pod warunkiem, że jesteśmy cierpliwi i potrafimy czekać na zdrowe rezultaty. A to dlatego, że zdrowe odchudzanie zakłada gubienie od 0,5 do maksimum 1 kg na tydzień i nie wymusza na organizmie konieczności gwałtownego przestawienia się na zupełnie inny rytm. Posiłki w diecie odchudzającej powinny być zbilansowane – zawierać zarówno warzywa, białko, zdrowy tłuszcz roślinny, jak i węglowodany. Musimy jeść często, lecz umiarkowanie duże porcje, by usprawnić metabolizm i zapobiec odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

 

Odchudzanie zakłada głównie wyeliminowanie z diety produktów tuczących, zawierających tłuszcze nasycone oraz cukier. Oczyszczanie zaś wymaga odstawienia wszelkich pokarmów, które zaburzają przemianę materii i zawierają szkodliwe substancje. Poza tym jednak chodzi w nim o to, by organizm zaczął pracować nad wydaleniem trucizn zalegających w organizmie. Ale by mogło to nastąpić, trzeba odciążyć go od bieżących obowiązków, czyli od przemiany nowych porcji energii. Dlatego oczyszczające menu zawiera posiłki przygotowane w większości z warzyw i owoców, choć są one przyjmowane przeważnie w postaci płynnej. W trakcie detoksykacji nie palimy papierosów, nie pijemy kawy i herbaty, a także nie spożywamy prawie w ogóle białka ani węglowodanów.


 

Co wybrać?

 

Oczyszczanie jest więc bardziej rygorystyczne niż odchudzanie, ale to dlatego, że przyświeca mu zgoła inny cel – nie chodzi o utratę wagi (może to być jednak efekt uboczny).

 

Po co nam oczyszczanie? Zalegające trucizny sprawiają, że czujemy się zmęczeni i osłabieni, możemy mieć kłopoty z koncentracją, cierpieć na bezsenność i zauważać niepokojące zmiany skórne. Detoksykacja jest więc jak najbardziej wskazana. Większość polecanych głodówek to jednak kilku, a nawet kilkunastodniowe kuracje, nie zawsze bezpieczne dla organizmu. Jeśli już bardzo chcemy jakąś przeprowadzić, zdecydujmy się na jednodniową lub produkty wspomagające detoks włączmy do zdrowej, codziennej diety (to na przykład koktajle z zielonych warzyw, kefir, kasza jaglana, kiszonki, surowe warzywa liściaste, seler, marchew, jabłka i wiele innych).

 

Dietę odchudzającą wybierzmy zaś, gdy rzeczywiście ważymy zbyt dużo. Walka ze znaczną nadwagą wymaga wcześniejszej konsultacji z lekarzem i dietetykiem. Specjalista pomoże nam szczegółowo ustalić dietetyczne menu. Gdy zaś zwyczajnie chcemy spalić tkankę tłuszczową zmagazynowaną podczas zimy i jednocześnie odnowić organizm, przerzućmy się na zdrowe odżywianie bez słodyczy i produktów przetworzonych, za to z udziałem posiłków oczyszczających.

 

Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Więcej soku z cytryny Aby cytryna była bardziej soczysta, połóż ją na płaskiej powierzchni i roluj przez chwilę dłonią. Dzięki temu uzyskasz więcej soku!

Polecane

Zielona herbata i jej właściwości

Zielona herbata i jej właściwości

Zielona herbata to napój, który nie tylko wyśmienicie...

Sycące menu na ciężki dzień

Sycące menu na ciężki dzień

Zapowiada się ciężki dzień? Nic nie pomoże Ci go...

Wędliny i sery porcjowane – w czym je sprzedawać?

Wędliny i sery porcjowane – w czym je sprzedawać?

Na rynku nie brakuje produktów oferowanych w porcjach....

Jakie mleko zamiast krowiego?

Jakie mleko zamiast krowiego?

Człowiek z wiekiem w coraz mniejszym stopniu toleruje...