Czy warto stosować głodówki? Sprawdź, kiedy możesz sobie na to pozwolić

Głodówka to ekstremalne dietetyczne wyzwanie. Nie jest dla każdego. Nie powinny jej prowadzić przewlekle chorzy, starsi, dzieci i młodzież. Ale czy stosowanie tak restrykcyjnej diety ma jakikolwiek sens także w przypadku zdrowych osób w sile wieku?

Po co głodówka?


Poza specyficznymi przypadkami, głodówka nie spotyka się z przyjaznym nastawieniem lekarzy. Czasami jest konieczna, na przykład u chorych, których czeka poważny zabieg. W innych przypadkach, kiedy chcemy zastosować głodówkę jako dietetyczne „widzimisię”, nie liczmy na zachęcającą reakcję specjalisty. 


Głodówka, jako forma naturalnej terapii, jest natomiast chętnie stosowana przez zwolenników medycyny ludowej. Leczą nią oni praktycznie każde schorzenie, począwszy od chorób skóry, przez reumatyzm, po dolegliwości układu sercowo-naczyniowego. Wychodzą z założenia, że to zalegające w organizmie ludzkim toksyny i szkodliwe złogi są przyczyną wielu dysfunkcji. Aby się od nich uwolnić, musimy przestać jeść. Wtedy nasze ciało, zamiast pracować nad trawieniem nowego pokarmu, będzie miało czas zająć się usuwaniem toksycznych substancji. 


Z tego podejścia wyłania nam się od razu główny cel głodówki – oczyszczenie organizmu z toksyn, które kumulują się w nim w wyniku złego odżywiania. Głodówka nie może być zatem traktowana jako sposób na schudnięcie. Tym bardziej, że nieprawidłowo stosowana lub za długa może później skutkować pojawieniem się efektu jo-jo. To metoda skuteczna jedynie w walce z cellulitem, który jest niczym innym, jak właśnie wynikiem nieprawidłowego żywienia. 


Zwolennicy głodówek zachęcają do wypróbowania tej formy terapii. Sami najczęściej prowadzą ją regularnie i, jak twierdzą, czują się dzięki temu znacznie lepiej, pozbywają się wielu problemów zdrowotnych i nie narzekają na wygląd. Tego typu rekomendacje brzmią kusząco. Nic więc dziwnego, że bardzo dużo osób głodówki praktykuje. Zanim jednak sami spróbujemy, dopilnujmy tego, by nasza głodówka była w stu procentach bezpieczna dla zdrowia. 

 

Na co uważać decydując się na głodówkę?


Przede wszystkim głodówka nie może być za długa. Czasem słyszymy o dietach tygodniowych lub miesięcznych, a nawet dłuższych, na czas których prawie całkowicie usuwamy pożywienie ze swojego życia. Takie głodówki nie mogą być dobre. Za w miarę bezpieczny, można uznać jedynie maksimum trzydniowy okres bez jedzenia. Choć i wtedy musimy upewnić się, że jesteśmy zdrowi – nie mamy anemii, niedowagi, problemów hormonalnych itd. Takie podejście może wyglądać na sprzeczne z myślą medycyny naturalnej, jeśli uznamy, że traktuje ona głodówkę jako remedium na już istniejące choroby. Pamiętajmy jednak, że w niektórych przypadkach taka dieta może zaostrzyć objawy rozwijających się w nas chorób, osłabić jeszcze bardziej organizm i narazić nas na wiele niekorzystnych efektów. 


Głodówka powinna być więc krótka. Ponadto musimy ją poprzedzić kilkudniowymi przygotowaniami. Polegają one na stopniowym eliminowaniu produktów niedozwolonych, czyli mięsa, słodyczy, przekąsek, nabiału. Warzywa i owoce są wówczas naszymi największymi sprzymierzeńcami. Do nich też powinniśmy ograniczyć menu przez kilka dni po zakończeniu głodówki. Zaś w trakcie jej trwania pijemy jedynie świeżą wodę. Osoby, dla których takie ekstremum jest zbyt dużym wyzwaniem, mogą podjąć się głodówki mniej restrykcyjnej i oprócz wody pić świeże soki owocowo-warzywne oraz zioła. Niektórzy w ramach głodówki zjadają także niewielkie porcje świeżych warzyw oraz owoców. 


Na czas głodówki zaleca się ograniczyć wysiłek fizyczny. Brzmi to jak zbędna oczywistość, ale pamiętajmy, że nasz organizm nie musi reagować na brak pokarmu osłabieniem. Przeciwnie, wiele osób, które stosowało głodówki doświadczało niespodziewanego napływu energii. Powodem tego są związki ketonowe stymulujące nasz układ nerwowy. Wytwarzają się, gdy spalanie tłuszczu jest zaburzone, bo zachodzi bez udziału węglowodanów. A to właśnie dzieje się, gdy głodujemy. Na dłuższą metę owo wrażenie przypływu sił witalnych jest jednak zwodnicze.


Co więc praktykować w czasie głodówki? Powinniśmy przebywać jak najwięcej na świeżym powietrzu, dużo spacerować i częściej brać prysznic oraz szczotkować zęby. Toksyny będziemy wydalali przez skórę, zatem warto ją regularnie oczyszczać. 


Kontrolowana głodówka, jeśli nie mamy zdrowotnych przeciwwskazań, raczej nam nie zaszkodzi. 

 

Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Więcej soku z cytryny Aby cytryna była bardziej soczysta, połóż ją na płaskiej powierzchni i roluj przez chwilę dłonią. Dzięki temu uzyskasz więcej soku!

Polecane

Zielona herbata i jej właściwości

Zielona herbata i jej właściwości

Zielona herbata to napój, który nie tylko wyśmienicie...

Sycące menu na ciężki dzień

Sycące menu na ciężki dzień

Zapowiada się ciężki dzień? Nic nie pomoże Ci go...

Wędliny i sery porcjowane – w czym je sprzedawać?

Wędliny i sery porcjowane – w czym je sprzedawać?

Na rynku nie brakuje produktów oferowanych w porcjach....

Jakie mleko zamiast krowiego?

Jakie mleko zamiast krowiego?

Człowiek z wiekiem w coraz mniejszym stopniu toleruje...