Jakie mleko zamiast krowiego?

Człowiek z wiekiem w coraz mniejszym stopniu toleruje laktozę, zawartą w mleku krowim. Niektórzy odczuwają ten proces jako dotkliwą alergię pokarmową i nie mogą pozwolić sobie nawet na dodanie odrobiny mleka do kawy. Jest jednak wyjście z tej sytuacji – to przestawienie się na mleko roślinne.

Większość z nas lubi mleko i przetwory mleczne, stale jesteśmy też zachęcani do regularnego picia mleka. Niestety alergia na białka występujące w mleku krowim lub silna nietolerancja organizmu na laktozę sprawiają, że wielu konsumentów reaguje na mleko uciążliwymi dolegliwościami. Po wypiciu mleka pojawiają się u nich objawy zatrucia pokarmowego, takie jak biegunka, wymioty, bolesne skurcze żołądka, nadwrażliwość jelit itd. Jeśli tak dzieje się i w naszym przypadku, rezygnacja z mleka krowiego może okazać się konieczna. Nie jest ona jednak równoznaczna z rezygnacją ze wszystkich produktów mlecznych. Kefir, większość jogurtów, twarde sery czy sery pleśniowe nie wywołują takich reakcji. Co się zaś tyczy samego mleka krowiego – możemy bez przeszkód zastąpić je mlekiem roślinnym. Będziemy zaskoczeni tym, jak wiele do zaoferowania mają nam napoje mleczne pochodzenia roślinnego.

 

 

Mleko sojowe

 

Jest stosunkowo łatwo dostępne, choć jego cena wciąż znacznie przewyższa cenę mleka krowiego. W zamian kupujemy jednak wartościowy produkt, bogaty w substancje odżywcze, uzupełniony ponadto dawką witaminy D. Jeśli chodzi o zawartość białka, mleko sojowe nie różni się zbytnio od mleka krowiego. Jest bogate w fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które pomagają przywrócić równowagę hormonalną w okresie menopauzalnym u kobiet. Ale mężczyźni nie powinni przesadzać z piciem mleka sojowego, bo wpływa ono hamująco na testosteron i może zaburzać płodność.

Mleko idealne do kawy lub jako dodatek do zup, sosów i zapiekanek.

 

 

Mleko kokosowe

 

Wytwarzane z bielma wypełniającego orzech koksowy. Bardzo kaloryczne, ale jednocześnie zdrowe. Pomaga uporać się z nadwagą i zapobiega powstawaniu miażdżycy. Zawiera bowiem korzystnie działające na organizm nasycone kwasy tłuszczowe, które w przeciwieństwie do nasyconych kwasów pochodzenia zwierzęcego nie zwiększają stężenia cholesterolu we krwi. Ma wyjątkowy smak i aromat, który uświetni poranną kawę, ale i wszelkie dania kuchni orientalnej oraz egzotyczne drinki. Działa antybakteryjnie i poprawia odporność organizmu.

 

 

Mleko ryżowe

 

Pyszne i słodkie mleko, które idealnie nadaje się do deserów i wypieków. A co zyskamy, pijąc je regularnie? Mleko ryżowe zawiera mnóstwo węglowodanów, dlatego stanowi niezastąpione źródło energii. Niestety nie zawiera błonnika, a i białka jest w nim niewiele. Okazjonalnie dodawane do kawy nie przyczyni się jednak do przyrostu wagi.

 

 

Mleko owsiane

 

Dość wodniste i mętnawe, ale smaczne, nieco słodkie. Jest bogate w wapń (zdecydowanie bardziej niż mleko pochodzenia zwierzęcego), żelazo i inne minerały. Ponadto dostarcza organizmowi dużej ilości witamin. Ma o wiele więcej witaminy A niż mleko krowie. Zawiera sporo błonnika i kwasu foliowego. Kompleks witaminy grupy B sprawia, że działa kojąco i równoważąco na układ nerwowy.

 

 

Mleko migdałowe

 

Kremowy napój o subtelnie orzechowym, słodkim aromacie. Obfituje w cynk, mangan, potas, sód, wapń, żelazo, selen i bardzo dużą ilość witaminy E. Podobnie jak każde inne mleko roślinne, nie zawiera laktozy i cholesterolu. Pamiętajmy, że mleko roślinne możemy wyprodukować również z innych gatunków orzechów, nie tylko kokosa i migdałów. Nadają się do tego chociażby orzechy laskowe czy orzechy brazylijskie.

 

 

Mleko konopne

 

Napój ten wytwarza się z nasion konopii indyjskiej. Cechuje go bardzo wysoka wartość odżywcza oraz duża zawartość wapnia i witaminy D, czyli tego, za co cenimy mleko krowie. Jest niskokaloryczne, nie zawiera glutenu i laktozy. Ma bogaty smak i lekko orzechowy aromat.

Picie mleka roślinnego może wyjść nam na dobre także wtedy, gdy nasz organizm nie ma problemów z przyswajaniem mleka krowiego. Naukowcy podejmują coraz więcej badań, których wyniki kwestionują wartościowość mleka krowiego. W ich świetle białko mleczne wypłukuje wapń z kości, więc znaczenie przypisywane dotychczas mleku w walce z osteoporozą okazuje się przecenione. Poza tym mleko krowie zaburza procesy trawienne i jako źródło tłuszczu zwierzęcego może podwyższać poziom cholesterolu. Sprzyja ponadto wielu chorobom i infekcjom, jak chociażby cukrzycy, reumatoidalnemu zapaleniu stawów czy trądzikowi.


 

Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Więcej soku z cytryny Aby cytryna była bardziej soczysta, połóż ją na płaskiej powierzchni i roluj przez chwilę dłonią. Dzięki temu uzyskasz więcej soku!

Polecane

Sycące menu na ciężki dzień

Sycące menu na ciężki dzień

Zapowiada się ciężki dzień? Nic nie pomoże Ci go...

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Poznaj zasady sprawdzonej przez tysiące ludzi na całym...

Jakie mleko zamiast krowiego?

Jakie mleko zamiast krowiego?

Człowiek z wiekiem w coraz mniejszym stopniu toleruje...

Tradycyjne kluski śląskie: smak kultury!

Tradycyjne kluski śląskie: smak kultury!

Na Śląsku określa się je mianem klusek „biołych” oraz...