Kasza bulgur: skarb z tureckich ziem

Moda na kaszę nie słabnie. Przerobiliśmy już wszelkie możliwe metody podawania kaszy jaglanej, gryczanej, jęczmiennej, kuskus i wielu innych. Teraz pora poważnie zainteresować się kaszą bulgur. Jeśli nie wiemy, jak się za nią zabrać, sięgnijmy do tradycji i przepisów kuchni tureckiej...

Kasza bulgur powstaje z wysuszonej i gniecionej pszenicy durum. Jest to pszenica nieoczyszczona, bogata w związki mineralne i błonnik. Co za tym idzie, również kasza bulgur charakteryzuje się dużą odżywczością. Jest na pewno zdrowsza i bogatsza w składniki mineralne, a przy okazji mniej kaloryczna od kaszy kuskus i kaszy manny, czyli pozostałych kasz wytwarzanych z pszenicy.

 

 

Bulgur i kuskus – czym się różnią?

 

Kuskus nie jest tak naprawdę stuprocentową kaszą. Wielu porównuje ją do kaszy bulgur, ponieważ obydwie wytwarza się z wspomnianej pszenicy durum. Kuskus powstaje jednak z semoliny, czyli gruboziarnistej mąki pszennej, co sprawia, że bliżej jej do makaronu. Bulgur natomiast jest typową kaszą. Kuskus ma przy tym wiele zalet. Jest przede wszystkim bardzo łatwa w przygotowaniu i uniwersalna. Jej ugotowanie zajmuje kilka minut. Przy kaszy bulgur trzeba mimo wszystko trochę postać, a przy okazji dobrze jest znać najlepszy patent na jej przygotowanie. Ma jednak wyjątkowe walory odżywcze i jest bardziej wyrazista w smaku. Zdecydowanie intensywniej chłonie aromaty. Różnica między tymi dwiema kaszami jest widoczna także w liczbie kalorii. 100 gramów bulguru ma 84 kcal, a już ta sama ilość kuskusu to ponad 110 kcal. Bulgur przewyższa też kuskus zawartością błonnika oraz magnezu.

 

 

Bulgur – dla kogo?

 

Kasza bulgur jest dla każdego, nie licząc osób z nietolerancją pokarmową na gluten. Ponieważ obfituje w błonnik, a przy tym jest niskokaloryczna, możemy jeść ją na racjonalnej diecie odchudzającej. Wprowadzenie kaszy bulgur do jadłospisu przysłuży się też diabetykom, osobom z podwyższonym ciśnieniem krwi oraz zagrożonych miażdżycą.

Warto zwrócić też uwagę na zawartość składników mineralnych, występujących w kaszy bulgur. Przeważają w niej magnez, potas oraz fosfor, a ponadto – szereg witamin z grupy B i ich pochodnych, w tym kwas foliowy, ryboflawina czy pirydoksyna. Obfitość tych witamin i duża zawartość magnezu sprawiają, że kasza bulgur to idealny produkt dla ludzi zapracowanych, podejmujących pracę umysłową, żyjących w stresie i skłonnych do wpadania w nastroje depresyjne. Magnez wpływa bowiem dodatnio na układ nerwowy oraz pracę mięśni. Witaminy wspierają funkcjonowanie mózgu, pomagają utrzymać dobry nastrój, chronią przed stresem i bólem głowy.

 

 

Z czym to się je?

 

Kuchnia turecka i bliskowschodnia oferuje wiele ciekawych przepisów, zawierających w liście składników kaszę bulgur, którą częstokroć stawia się wyżej niż ryż. Tradycyjnym, sztandarowym daniem kuchni tureckiej jest pilaw, do którego przygotowania używamy wyłącznie bulguru gruboziarnistego. Do wyboru mamy też bulgur drobno- i średnioziarnisty, ale te odmiany nadają się bardziej do sałatek, zup i farszów. Nie trzeba ich gotować, wystarczy jedynie zalać wrzątkiem lub bulionem i odstawić do napęcznienia na odpowiednio długi czas. Bulgur na pilaw natomiast zawsze gotujemy. Możemy go przyrządzić z różnymi dodatkami – cebulką, świeżym zielonym groszkiem, pieczarkami, papryką, pastą z pomidorów, z suszonymi pomidorami, śliwką, marchewką, karczochami, cukinią, bakłażanem i koniecznie z ziołami lub aromatycznym curry. Wtedy wybrane składniki podsmażamy na odrobinie masła i oliwy, a gdy już ich smaki połączą się, wsypujemy przepłukany w zimnej wodzie bulgur. Po chwili do całości wlewamy szklankę wrzątku i gotujemy pod przykryciem, na najmniejszym ogniu przez ok. 10-15 minut. Następnie zdejmujemy naczynie z ognia i zostawiamy pod przykryciem na kolejne 5 minut. Po tym czasie mieszamy potrawę i możemy podawać. Kasza bulgur wyśmienicie smakuje również z mięsem, szczególnie z baraniną i mieloną wołowiną. Wszyscy fani orientalnych smaków powinni spróbować jej w różnych wersjach, a pilaw to podstawa!


 

Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Więcej soku z cytryny Aby cytryna była bardziej soczysta, połóż ją na płaskiej powierzchni i roluj przez chwilę dłonią. Dzięki temu uzyskasz więcej soku!

Polecane

Sycące menu na ciężki dzień

Sycące menu na ciężki dzień

Zapowiada się ciężki dzień? Nic nie pomoże Ci go...

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Poznaj zasady sprawdzonej przez tysiące ludzi na całym...

Jakie mleko zamiast krowiego?

Jakie mleko zamiast krowiego?

Człowiek z wiekiem w coraz mniejszym stopniu toleruje...

Tradycyjne kluski śląskie: smak kultury!

Tradycyjne kluski śląskie: smak kultury!

Na Śląsku określa się je mianem klusek „biołych” oraz...