Orzech kokosowy w kulinariach – co da się z niego wyczarować?

Prawdopodobnie nawet w połowie nie zdajemy sobie sprawy z tego, co można pozyskać z orzechów kokosowych. Wiórki? Owszem, znamy je, choć tylko jako składnik ciast i słodyczy. Mleczko? Również, ale mamy mylne wyobrażenie o tym, jak się je pozyskuje. Nie wiemy też zbyt wiele o wodzie kokosowej.

 

Kokos – nie ma drugiego takiego orzecha

 

Orzech kokosowy to egzotyczny owoc, którego smak i aromat poznaliśmy przede wszystkim dzięki wiórkom kokosowym, dodawanym do domowych wypieków, pralin, czekoladek, wafelków i innych słodyczy. Nie ma co zaprzeczać – pachnie i smakuje obłędnie. Nie należy jednak przypuszczać, że kokosy nie mają żadnych innych walorów. Wręcz przeciwnie. Jak wszystkie orzechy, są bardzo odżywcze, ponieważ zawierają masę witamin, składników mineralnych i substancji bioaktywnych. Od pozostałych różnią się jednak dość znacznie właściwościami. Poza tym zarówno kokosy, jak i palmy kokosowe to surowce bardzo uniwersalne i ekonomiczne. Zarówno pień, korę, jak i liście palm wykorzystuje się w różnych gałęziach przemysłu, podobnie zresztą jak same orzechy – ich łupinę i pokrywające ją włókna. W kulinariach i przemyśle spożywczym największe znaczenie ma bielmo, czyli wypełniający orzech kokosowy biały miąższ, który oddziela się i suszy. Tak powstaje kopra, a więc sucha pulpa kokosowa, z której następnie można uzyskać olej, mleko czy wiórki. Zaś płyn zawarty w orzechu, który wylewamy po jego otwarciu, to nic innego jak woda kokosowa – bardzo zdrowa, wzmacniająca i niskokaloryczna, choć może nie najsmaczniejsza.

 

 

Olej kokosowy

 

Składniki odżywcze znajdujące się w miąższu kokosowym to przede wszystkim minerały – magnez, wapń, potas, sód, cynk, mangan, żelazo; a także witaminy z grupy B, witaminy C, E, K oraz aminokwasy. Kokos zawiera oprócz tego sporo błonnika oraz cennych związków aktywnych. Jednym z nich jest kinetyna – roślinny hormon wzrostu, który pobudza syntezę kolagenu i elastyny, a tym samym ma pozytywny wpływ na regenerację skóry, jej młody wygląd i jędrność. Bielmo obfituje zaś w kwasy tłuszczowe, takie jak kwas laurynowy i kaprynowy, które wykazują właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne.

To wszystko znajdziemy m.in. w oleju kokosowym, który może posłużyć nam w kuchni do przygotowywania posiłków. Olej ten jest idealny do smażenia, ponieważ prawie nie zmienia oryginalnego smaku potrawy i ma wysoką temperaturę dymienia. Dlatego choć nie należy on do najtańszych tłuszczów, nie żałujmy nań tych kilku złotych więcej. Pozostaje jeszcze pytanie, na ile olej kokosowy jest zdrowy, skoro składa się głównie z kwasów tłuszczowych nasyconych, a te, jak wiadomo, nie służą zbytnio ani zdrowiu, ani sylwetce. Z tłuszczem kokosowym jest jednak inaczej. Ma on strukturę drobnocząsteczkową, dlatego nasz organizm metabolizuje go zupełnie inaczej niż nasycone tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Mało tego, olej kokosowy pomaga obniżyć całkowite stężenie cholesterolu frakcji LDL, przeciwdziałając jednocześnie nadciśnieniu, miażdżycy, nadwadze oraz cukrzycy typu II. Możemy stosować go również w kosmetyce, bo wspaniale odżywia skórę i działa antybakteryjnie.

 

 

Mleko kokosowe

 

Olej kokosowy, jak to olej, jest produktem kalorycznym. Kaloryczny jest miąższ kokosa, z którego powstają inne kulinarne dobrodziejstwa, na przykład mleko. Szklanka mleczka kokosowego ma aż 500 kalorii. Ale podobnie jak w przypadku oleju, także mleko dostarczy nam witamin, minerałów, substancji bioaktywnych i kwasów tłuszczowych, które wykonają w naszym organizmie wyłącznie dobrą robotę.

 

 

Woda kokosowa

 

Pamiętajmy, że mleko kokosowe uzyskuje się dopiero po oddzieleniu bielma, rozdrobnieniu go i zmiksowaniu z wodą. Można je również przygotować z wiórek. Natomiast to, co wylewamy z wnętrza orzecha po jego otwarciu, to woda kokosowa – przezroczysty płyn o specyficznym smaku. Woda kokosowa jest genialnym naturalnym izotonikiem; po wysiłku, w razie biegunki, wymiotów czy kaca – sięgnijmy po nią, bo szybko równoważy poziom elektrolitów w organizmie. Korzystnie wpłynie też na wygląd skóry.

 

Aby wykorzystać w pełni potencjał kulinarny orzecha kokosowego, przyjrzyjmy się bliżej recepturom kuchni orientalnej. Przekonamy się wtedy, że kokos to nie tylko subtelna dekoracja deserów i składnik egzotycznych drinków. Kuchnia azjatycka szczególnie chętnie łączy smak orzecha kokosowego z pikantnymi, wytrawnymi smakami. Warto spróbować zupy kokosowej z krewetkami lub wyrazistego curry z dodatkiem mleczka kokosowego. Kokos wyśmienicie pasuje również do kurczaka, ryb, trawy cytrynowej, limonki, chili, ananasa i mango.


 

Elżbieta Gwóźdź





Dobra rada

Dieta na energię Jeśli chcesz mieć więcej energii, wprowadź do swojej diety miód, czosnek, papryczki chili, awokado, jagody, borówki, migdały i pestki dyni. Sięgnij również po gorzką czekoladę.

Polecane

Zdrowa dieta na wiosnę

Zdrowa dieta na wiosnę

Zmęczony zimową stagnacją organizm potrzebuje odbudowania...

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Poznaj zasady sprawdzonej przez tysiące ludzi na całym...

Najostrzejsze przyprawy świata.  Czy na pewno chcesz ich spróbować?

Najostrzejsze przyprawy świata. Czy na pewno chcesz ich...

Pieprz jest przy nich niczym miód rozpływający się na...