Jak powinna wyglądać dieta cukrzyka?

Poszczególne diety różnią się między siebie kompozycją składników oraz częstotliwością spożywania poszczególnych dań, a także ogólnym kolorytem żywieniowym. Jaką dietę powinien zastosować cukrzyk?

Na cukrzycę choruje ok. 387 mln osób na całym świecie. Prognozy sporządzane na podstawie danych statystycznych wskazują, że do roku 2035 liczba diabetyków wzrośnie aż do 592 mln. Cukrzyca jest poważną chorobą, której nie należy bagatelizować. Zaniedbania w zakresie żywienia u osób dotkniętych tą przypadłością mogą pociągnąć za sobą niebezpieczne dla zdrowia, a nawet dla życia powikłania. Jak powinny odżywiać się osoby chore na cukrzycę?


 

Ruch to nie wszystko

 

Wielu cukrzyków niechętnie wprowadza do swojego niezdrowego na ogół jadłospisu jakiekolwiek korzystne zmiany – mimo zaleceń i pohukiwań lekarzy. Takie lekceważenie wskazań specjalistów skutkuje jedynie nasileniem się chorobowych dolegliwości. Przy tym nieważne jest, jak wiele czasu osoba chora na cukrzycę poświęca aktywności fizycznej – wysiłek fizyczny, nawet najbardziej forsowny, nie zastąpi odpowiednio skomponowanej diety. Dlatego jeśli chorujesz na cukrzycę, powinieneś zastosować się bezwzględnie do poniższych wskazówek.


 

Węglowodany proste: twój wróg nr 1

 

Po pierwsze, unikaj produktów zawierających zbyt wiele węglowodanów prostych. Węglowodany same w sobie wywierają oczywiście bardzo korzystny wpływ na zdrowie naszego organizmu, ale w nadmiarze mogą zaszkodzić, zwłaszcza cukrzykom. Oto krótka lista produktów, na które szczególnie musisz uważać:

  • biszkopty,
  • dżem,
  • toffi,
  • cukier stołowy,
  • ciasta,
  • napoje gazowane,
  • gumy do żucia,
  • cukierki z masy gotowanej,
  • słodycze z miętą,
  • czekolada,
  • krówki,
  • cukierki,
  • lukrecja,
  • miód,
  • owoce w puszce.


 

Indeks glikemiczny

 

Każdy cukrzyk powinien zapoznać się z indeksem glikemicznym, w którym wyszczególnione są wszystkie najbardziej popularne potrawy – przy każdej potrawie figuruje wartość glikemiczna. Im jest ona mniejsza, tym lepiej. Ale należy pamiętać również o tym, że wartość glikemiczna pokarmu może ulec zmianie wskutek sposobu jego przygotowania. I tak np. powszechnie wiadomo, że im bardziej produkt jest rozgotowany lub rozdrobniony, tym ma wyższą wartość glikemiczną. Nie tylko zresztą gotowanie, ale również wszelkie inne sposoby podgrzewania przyczyniają się do rozpadu skrobi zawartej w pokarmie, co skutkuje wzrostem wartości glikemicznej.


 

Białka i tłuszcze

 

Na wartość glikemiczną produktów spożywczych niemały wpływ mają również białka i tłuszcze. Dzięki zdrowym tłuszczom procesy trawienne przebiegają wolniej, węglowodany nie są przez organizm wchłaniane i trawione w tak szybkim tempie, jak przy produktach o niskiej zawarości białek i tłuszczów.


 

Węglowodany złożone

 

Są zdrowsze dla organizmu niż węglowodany proste. Wysoką zawartością węglowodanów złożonych mogą się „poszczycić” takie produkty jak:

  • otręby,
  • kiełki pszeniczne,
  • jęczmień,
  • kukurydza,
  • gryka,
  • mąka kukurydziana,
  • owsianka.


 

Co pić?

 

Osoby chore na cukrzycę powinny pić duże ilości wody mineralnej, soku pomidorowego, kawy oraz herbaty (bez cukru). Na czarną listę cukrzyka powinny natomiast trafić wszelkiego rodzaju napoje słodzone oraz alkoholowe.


 

Kto może stosować tę dietę?

 

Powyżej sformułowane zalecenia będą odpowiednie nie tylko dla cukrzyków, ale również dla osób zdrowych. Dieta cukrzycowa powinna być skomponowana w taki sposób, aby składające się na nią posiłki w stu procentach zaspokajały zapotrzebowanie organizmu na określone składniki odżywcze oraz witaminy. Szczegółowy jadłospis najlepiej skonsultować z dietetykiem. Ważne, aby przyjmować posiłki regularnie, od 4 do 5 razy dziennie. Sporo pomocy w komponowaniu diety cukrzycowej możecie znaleźć także w Diabdis, tu: https://diabdis.com/dieta-cukrzycowa/.





Dobra rada

Dieta na energię Jeśli chcesz mieć więcej energii, wprowadź do swojej diety miód, czosnek, papryczki chili, awokado, jagody, borówki, migdały i pestki dyni. Sięgnij również po gorzką czekoladę.

Polecane

Zdrowa dieta na wiosnę

Zdrowa dieta na wiosnę

Zmęczony zimową stagnacją organizm potrzebuje odbudowania...

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Poznaj zasady sprawdzonej przez tysiące ludzi na całym...

Najostrzejsze przyprawy świata.  Czy na pewno chcesz ich spróbować?

Najostrzejsze przyprawy świata. Czy na pewno chcesz ich...

Pieprz jest przy nich niczym miód rozpływający się na...