Zdrowa dieta na wiosnę

Zmęczony zimową stagnacją organizm potrzebuje odbudowania swoich sił witalnych. Powrót do pełnej energii i wydolności można osiągnąć zmieniając swoje nawyki żywieniowe i dopasowując je do pory roku.

Na szczęście wiosna oferuje taką mnogość i różnorodność warzyw i owoców, że ciężko przejść obok nich obojętnie. Dobrze jest włączyć je do codziennego jadłospisu, najlepiej w miejsce cukrów prostych i tłuszczów zwierzęcych. Warzywa i owoce powinny być jak najczęściej spożywane na surowo, dzięki czemu zachowują pełnię swoich witamin i właściwości odżywczych, które łatwo zniwelować podczas obróbki cieplnej.

Ograniczenie spożywania soli pozwoli na zmniejszenie ciśnienia tętniczego i uwolni dodatkową porcję energii, podobnie jak wypijanie dwóch litrów wody mineralnej dziennie. Nie tylko oczyści to organizm ale dodatkowo poprawi przemianę materii i pozwoli na zrzucenie kilku kilogramów.

Wiosenne nowalijki to przebogate źródło niezbędnych mikroelementów. Rzodkiewka zapobiega wypadaniu włosów i powstawaniu zmarszczek, sałata zawiera wspomagający odchudzanie błonnik i poza działaniem oczyszczającym łagodzi objawy cukrzycy. Podobnie przemianę materii reguluje szczypiorek, dodatkowo działając bakteriobójczo, zaś zielona pietruszka to bogate źródło witaminy C oraz kwasów foliowego i proteinowego.

Mięso i jego przetwory starajmy się jeść maksymalnie dwa lub trzy razy w tygodniu. Wybierajmy raczej chude mięso, takie jak kurczak, indyk, królik czy cielęcina. Nie zapominajmy o rybach bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (obniżające poziom cholesterolu we krwi) i pełnowartościowe białko oraz o roślinach strączkowych, które są świetnym źródłem wapnia, żelaza, cynku oraz (podobnie jak mięso i ryby) wartościowego białka. Do potraw dodawajmy świeże zioła, najlepiej z własnego mini ogródka ziołowego. W doniczce na parapecie warto zasadzić aromatyczną bazylię, kolendrę, lubczyk, oregano, rozmaryn i wiele innych.

Produkty z białej mąki dobrze jest zastąpić pełnoziarnistymi, bogatymi w błonnik, który działa na przewód pokarmowy jak oczyszczająca miotła. I nie wolno zapominać o wypijaniu minimum dwóch litrów mineralnej niegazowanej wody dziennie. Detoksykacyjne właściwości ma też zielona herbata oraz soki warzywne - owoce najlepiej spożywać w całości, bez wyciskania.

Pilnowanie odpowiedniej liczby kalorii, jedzenie produktów nieprzetworzonych, unikanie zwierzęcych tłuszczów oraz codzienna kilkunastominutowa dawka ruchu na świeżym powietrzu pozwolą przywrócić witalność oraz dobre samopoczucie przed nadciągającym latem.





Dobra rada

Więcej soku z cytryny Aby cytryna była bardziej soczysta, połóż ją na płaskiej powierzchni i roluj przez chwilę dłonią. Dzięki temu uzyskasz więcej soku!

Polecane

Sycące menu na ciężki dzień

Sycące menu na ciężki dzień

Zapowiada się ciężki dzień? Nic nie pomoże Ci go...

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Dieta kopenhaska: na czym polega?

Poznaj zasady sprawdzonej przez tysiące ludzi na całym...

Jakie mleko zamiast krowiego?

Jakie mleko zamiast krowiego?

Człowiek z wiekiem w coraz mniejszym stopniu toleruje...

Tradycyjne kluski śląskie: smak kultury!

Tradycyjne kluski śląskie: smak kultury!

Na Śląsku określa się je mianem klusek „biołych” oraz...