Zdrowa dieta na wiosnę

Zmęczony zimową stagnacją organizm potrzebuje odbudowania swoich sił witalnych. Powrót do pełnej energii i wydolności można osiągnąć zmieniając swoje nawyki żywieniowe i dopasowując je do pory roku.

Na szczęście wiosna oferuje taką mnogość i różnorodność warzyw i owoców, że ciężko przejść obok nich obojętnie. Dobrze jest włączyć je do codziennego jadłospisu, najlepiej w miejsce cukrów prostych i tłuszczów zwierzęcych. Warzywa i owoce powinny być jak najczęściej spożywane na surowo, dzięki czemu zachowują pełnię swoich witamin i właściwości odżywczych, które łatwo zniwelować podczas obróbki cieplnej.

Ograniczenie spożywania soli pozwoli na zmniejszenie ciśnienia tętniczego i uwolni dodatkową porcję energii, podobnie jak wypijanie dwóch litrów wody mineralnej dziennie. Nie tylko oczyści to organizm ale dodatkowo poprawi przemianę materii i pozwoli na zrzucenie kilku kilogramów.

Wiosenne nowalijki to przebogate źródło niezbędnych mikroelementów. Rzodkiewka zapobiega wypadaniu włosów i powstawaniu zmarszczek, sałata zawiera wspomagający odchudzanie błonnik i poza działaniem oczyszczającym łagodzi objawy cukrzycy. Podobnie przemianę materii reguluje szczypiorek, dodatkowo działając bakteriobójczo, zaś zielona pietruszka to bogate źródło witaminy C oraz kwasów foliowego i proteinowego.

Mięso i jego przetwory starajmy się jeść maksymalnie dwa lub trzy razy w tygodniu. Wybierajmy raczej chude mięso, takie jak kurczak, indyk, królik czy cielęcina. Nie zapominajmy o rybach bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (obniżające poziom cholesterolu we krwi) i pełnowartościowe białko oraz o roślinach strączkowych, które są świetnym źródłem wapnia, żelaza, cynku oraz (podobnie jak mięso i ryby) wartościowego białka. Do potraw dodawajmy świeże zioła, najlepiej z własnego mini ogródka ziołowego. W doniczce na parapecie warto zasadzić aromatyczną bazylię, kolendrę, lubczyk, oregano, rozmaryn i wiele innych.

Produkty z białej mąki dobrze jest zastąpić pełnoziarnistymi, bogatymi w błonnik, który działa na przewód pokarmowy jak oczyszczająca miotła. I nie wolno zapominać o wypijaniu minimum dwóch litrów mineralnej niegazowanej wody dziennie. Detoksykacyjne właściwości ma też zielona herbata oraz soki warzywne - owoce najlepiej spożywać w całości, bez wyciskania.

Pilnowanie odpowiedniej liczby kalorii, jedzenie produktów nieprzetworzonych, unikanie zwierzęcych tłuszczów oraz codzienna kilkunastominutowa dawka ruchu na świeżym powietrzu pozwolą przywrócić witalność oraz dobre samopoczucie przed nadciągającym latem.





Dobra rada

Źródło młodości Owoce leśne, szpinak i warzywa zawierające dużą ilość wody to wspaniałe środki odmładzające. Wpływają na nawilżenie skóry, utrzymują jej elastyczność i oczyszczają organizm z toksyn.

Polecane

Odchudzanie czy oczyszczanie – czego potrzebuje Twój organizm?

Odchudzanie czy oczyszczanie – czego potrzebuje Twój...

Dużymi krokami zbliża się lato, a my chcemy w szybkim...

Racuchy z jabłkami

Racuchy z jabłkami

Szukasz pomysłu na smaczną, sycącą i słodką przekąskę dla...

Zupa krem z dyni

Zupa krem z dyni

Poznaj prosty przepis na pyszną i zdrową zupę krem z...

Grill – kulinarna sztuka dla każdego

Grill – kulinarna sztuka dla każdego

Wspólne biesiadowanie w gronie rodziny i przyjaciół to z...