Jakie produkty powinny się znaleźć w diecie wegetariańskiej?

Dieta wegetariańska pociąga za sobą wiele wyrzeczeń w dziedzinie doznań smakowych, ale pozwala za to uwolnić organizm od szkodliwych toksyn. Przekonaj się, jakie produkty powinnaś uwzględnić w diecie bezmięsnej, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Dieta wegetariańska wyklucza z jadłospisu mięso, ryby, żelatynę oraz wszystkie inne produkty, które powstają wskutek uboju zwierząt. Restrykcyjny wegetarianizm nie toleruje nawet galaretek, a także niektórych przysmaków owocowych czy alkoholi. Warto jednak pamiętać, że w mięsie oraz produktach mięsopochodnych znajdują się niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki odżywcze, które należy przyjmować w formie suplementów, jeśli przechodzi się na restrykcyjny wegetarianizm.

 

 

Rodzaje diety wegetariańskiej

Jest kilka rodzajów diety wegetariańskiej. Najmniej restrykcyjni są ci wegetarianie, którzy nie eliminują ze swojego jadłospisu produktów mlecznych ani jaj – nazywa się ich lakt-ovo. Do bardziej restrykcyjnych wegetarian należą ci, którzy rezygnują z mleka oraz mlecznych przetworów (tak zwani ovo-wegetarianie). Jeszcze bardziej zasadniczy są lakto – osoby, które eliminują z diety jaja oraz wszelkie produkty, które zawierają je w swoim składzie, a więc na przykład makarony, ciasta i naleśniki. Skrajną formą wegetarianizmu jest zaś weganizm: dieta wykluczająca spożycie nabiału i jajek.

Wydawałoby się, że dalej pójść już nie można. Nic bardziej mylnego. Wegetarianie dzielą się ponadto na tych, którzy jedzą wyłącznie produkty świeże (nazywa się ich witarianami), oraz na tych jedzących wyłącznie warzywa, których zerwanie nie uśmierca rośliny (są to frutarianie). Sądzisz, że na tym kończą się schody? Bynajmniej! Krok wyżej są tzw. liquidarianie – osoby pijące jedynie owocowo-warzywne soki. Piramidę wegetarianizmu wieńczą zaś zwolennicy sprautarianizmu – ci, którzy jedzą jedynie kiełki i nasiona.

 

Jak zostać wege?

Zamierzasz przejść na wegetarianizm? Wykluczaj ze swojej diety poszczególne produkty stopniowo, aby nie zachwiać równowagi organizmu. Tym bardziej nie przechodź od razu na weganizm. Weganie powinni stosować suplementy witaminy B-12 oraz żelaza. Radykalna rezygnacja z makaronów, naleśników czy klusek bez żadnego przygotowania może się skończyć poważnymi dolegliwościami trawiennymi. W pierwszej kolejności wyklucz z jadłospisu czerwone mięso, następnie drób oraz dziczyznę, a na samym końcu ryby. Zachowując tę kolejność, nie narazisz się na niemiłe sensacje żołądkowe.

 

Jakie składniki odżywcze powinna zawierać dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska powinna zawierać wszystkie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki odżywcze, a więc białka, tłuszcze oraz węglowodany. Znajdziesz je w makaronach, kaszach, ryżach, serach i jajach, a także we wszelkich produktach zbożowych.

 

Po więcej informacji na temat diety wegetariańskiej zapraszamy na Edi-NM PL

 





Dobra rada

Sposób na sałatę Aby na dłużej zachować świeżość sałaty, dokładnie ją wysusz i chroń przed wilgocią, kładąc na wierzchu ręcznik papierowy, zawijając całość w folię i przechowując w lodówce.

Polecane

Jak samodzielnie upiec chleb?

Jak samodzielnie upiec chleb?

Chleb to jeden z podstawowych produktów w naszej diecie....

Racuchy z jabłkami

Racuchy z jabłkami

Szukasz pomysłu na smaczną, sycącą i słodką przekąskę dla...

Idealna patelnia grillowa do Twojej kuchni

Idealna patelnia grillowa do Twojej kuchni

Codzienne gotowanie nie musi wcale być nudne! Na...

Czym się różnią zmywarki gastronomiczne od domowych?

Czym się różnią zmywarki gastronomiczne od domowych?

Zmywarka gastronomiczna to podstawowy element wyposażenia...