Jakie produkty powinny się znaleźć w diecie wegetariańskiej?

Dieta wegetariańska pociąga za sobą wiele wyrzeczeń w dziedzinie doznań smakowych, ale pozwala za to uwolnić organizm od szkodliwych toksyn. Przekonaj się, jakie produkty powinnaś uwzględnić w diecie bezmięsnej, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Dieta wegetariańska wyklucza z jadłospisu mięso, ryby, żelatynę oraz wszystkie inne produkty, które powstają wskutek uboju zwierząt. Restrykcyjny wegetarianizm nie toleruje nawet galaretek, a także niektórych przysmaków owocowych czy alkoholi. Warto jednak pamiętać, że w mięsie oraz produktach mięsopochodnych znajdują się niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki odżywcze, które należy przyjmować w formie suplementów, jeśli przechodzi się na restrykcyjny wegetarianizm.

 

 

Rodzaje diety wegetariańskiej

Jest kilka rodzajów diety wegetariańskiej. Najmniej restrykcyjni są ci wegetarianie, którzy nie eliminują ze swojego jadłospisu produktów mlecznych ani jaj – nazywa się ich lakt-ovo. Do bardziej restrykcyjnych wegetarian należą ci, którzy rezygnują z mleka oraz mlecznych przetworów (tak zwani ovo-wegetarianie). Jeszcze bardziej zasadniczy są lakto – osoby, które eliminują z diety jaja oraz wszelkie produkty, które zawierają je w swoim składzie, a więc na przykład makarony, ciasta i naleśniki. Skrajną formą wegetarianizmu jest zaś weganizm: dieta wykluczająca spożycie nabiału i jajek.

Wydawałoby się, że dalej pójść już nie można. Nic bardziej mylnego. Wegetarianie dzielą się ponadto na tych, którzy jedzą wyłącznie produkty świeże (nazywa się ich witarianami), oraz na tych jedzących wyłącznie warzywa, których zerwanie nie uśmierca rośliny (są to frutarianie). Sądzisz, że na tym kończą się schody? Bynajmniej! Krok wyżej są tzw. liquidarianie – osoby pijące jedynie owocowo-warzywne soki. Piramidę wegetarianizmu wieńczą zaś zwolennicy sprautarianizmu – ci, którzy jedzą jedynie kiełki i nasiona.

 

Jak zostać wege?

Zamierzasz przejść na wegetarianizm? Wykluczaj ze swojej diety poszczególne produkty stopniowo, aby nie zachwiać równowagi organizmu. Tym bardziej nie przechodź od razu na weganizm. Weganie powinni stosować suplementy witaminy B-12 oraz żelaza. Radykalna rezygnacja z makaronów, naleśników czy klusek bez żadnego przygotowania może się skończyć poważnymi dolegliwościami trawiennymi. W pierwszej kolejności wyklucz z jadłospisu czerwone mięso, następnie drób oraz dziczyznę, a na samym końcu ryby. Zachowując tę kolejność, nie narazisz się na niemiłe sensacje żołądkowe.

 

Jakie składniki odżywcze powinna zawierać dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska powinna zawierać wszystkie niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki odżywcze, a więc białka, tłuszcze oraz węglowodany. Znajdziesz je w makaronach, kaszach, ryżach, serach i jajach, a także we wszelkich produktach zbożowych.

 

Po więcej informacji na temat diety wegetariańskiej zapraszamy na Edi-NM PL

 





Dobra rada

Nie chcesz jeść cukru? Możesz zastąpić go melasą, miodem, syropem klonowym lub stevią.

Polecane

Zdrowa dieta na wiosnę

Zdrowa dieta na wiosnę

Zmęczony zimową stagnacją organizm potrzebuje odbudowania...

Idealny blender do Twojej kuchni

Idealny blender do Twojej kuchni

Przygotowując wyposażenie domu, musimy między innymi...

Czekolada do picia - magia kakao

Czekolada do picia - magia kakao

Czekoladę przyrządza się z ziaren kakaowca. To...

Rodzaje orzechów oraz ich właściwości

Rodzaje orzechów oraz ich właściwości

Orzechy to jeden z najzdrowszych darów natury. Poznajmy...